Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden
Kort uitleggen wat jij doet? Mijn advies: doe het niet! Daag jezelf eens uit om het helemaal anders te doen en pluk daar de vruchten van.
Jij krijgt vast wel eens de vraag: ‘Wat voor werk doe je?’.
Ik wil jou uitdagen om deze vraag eens heel anders te gaan beantwoorden. Sterker nog, ik wil jou uitdagen een antwoord te formuleren:
1. … dat de ander enthousiast maakt over jouw vak.
2. … dat de ander waardering laat krijgen voor hetgeen jij doet.
3. … dat ervoor zorgt dat de ander jou gaat onthouden en later tegen iemand zal zeggen: ‘ik ken iemand die je kan helpen…’ en vervolgens jouw naam doorgeeft.
Om dit te realiseren, heb ik voor jou 1 tip en een 3-stappen techniek om een mind-blowing pitch te geven.
TIP: ZEG NOOIT ZOMAAR WAT JIJ DOET!
Huh? Hoezo? De reden is dat iedereen zijn eigen beeld heeft bij een beroep of product. Als jij direct zegt wat jij doet, wordt dat beeld opgeroepen en krijg jij een stempel op jouw hoofd dat jij niet makkelijk verandert.
V: Wat doe je? A: Ik werk bij een bank. Reactie: Oh …
V: Wat doe je? A: Ik ben agent bij een call center. Reactie: Ah, bel jij me tijdens het eten …
V: Wat doe je? A: Wij leveren MRI Scanners . Reactie: Okay … uhhh, ik zie je later.
3-stappen techniek
Om een mind-blowing pitch te maken, doorloop jij deze drie stappen:
- Stap 1: Stel een vraag waardoor iemand zich een situatie voorstelt, een beeld creëert.
- Stap 2: Geef 3 voordelen van uw product of dienst in een ‘wist je dat’ vraag.
- Stap 3: Geef aan wat jij doet.
Voorbeeld 1
Stel, jij bent een leverancier van MRI scanners (voor in een ziekenhuis).
Vraag: Wat doe je?
NIET: ‘Wij zijn leverancier van MRI Scan apparatuur.’
WEL:
‘Kent u iemand die ooit een MRI scan heeft gehad?
– Wist u dat MRI scanners onzichtbare oorzaken van ziektes kunnen detecteren?
– Wist u dat het in 70% van de gevallen lukt om zo’n onzichtbare klacht te vinden?
– Wist u dat op die manier in Nederland 10.000 scans zijn gemaakt en vele levens gered worden?
Nou, dat soort apparatuur leveren wij.’
Voorbeeld 2
Stel jij werkt bij een Callcenter (dat is wat mijn bedrijf doet).
Vraag: Wat doe je?
NIET: ‘Ik werk bij een Call Center.’
WEL:
‘Hebben jullie binnen het bedrijf een verkoper?
– Wist u dat verkopers maar 15% van hun netto tijd aan verkopen besteden?
– Wist u dat de overige tijd vooral wordt besteed aan het zoeken naar nieuwe klanten?
– En wist u dat als u die verkoper voorziet van goede afspraken, zijn omzet binnen 2 maanden kan verdubbelen?
Nou. Dat is wat wij doen. Wij maken hoogwaardige New Business afspraken voor verkopers en Account Managers.’
Waarom nou al deze moeite…. ?
Als verkoper krijg jij de hele dag te maken met vragen, tegenwerpingen en bezwaren.
Ongetwijfeld kunt jij daar spontaan een antwoord op geven.
Maar stel je voor dat er antwoorden zijn, die mind-blowing zijn?!
Stel je eens voor dat jij antwoorden geeft, waarmee jij direct een verschil maakt.
Waarbij jouw gesprekspartner denkt: ‘Oeps, dat klinkt goed…’.
Nou, dat soort trainingen geven wij.
Succes!